Kun katsomme ihmisiä ympärillämme, huomaamme, että emme ole kaikin tavoin samanlaisia. Standardi- tai keskivertoihminen on tilastollinen abstraktio, jota ei todellisuudessa ole olemassa. Jokainen meistä on monin tavoin erilainen kuin muut, sekä fyysisesti että henkisesti. Jokaisella ihmisellä on yksilöllinen ruumiinrakenne, joka eroaa kaikkien muiden ihmisten ruumiinrakenteesta. Ihmisten muodot ja mittasuhteet, temperamentit ja luonteet ovat äärettömän erilaisia, ja nämä erot on otettava huomioon terveyttä tarkasteltaessa.
Löytääksemme onnellisuuden ja hyvinvoinnin elämässä meidän on tunnettava luonteenpiirteemme. Ja jos haluamme harmonisia ihmissuhteita, meidän on ymmärrettävä muiden ihmisten luonteenpiirteitä. Ruoka, joka on hyvää yhdelle ihmiselle, ei ehkä ole niin maukasta toiselle. Yksi ihminen voi esimerkiksi olla hulluna mausteisiin, kun taas toinen, jopa hyvin samankaltainen ihminen, ei välttämättä pidä niistä. Samoin psykologiset tilat, jotka ovat suotuisia yhdelle henkilölle, eivät ehkä kelpaa toiselle. Yhden ihmisen kilpailukyky kannustaa suuriin saavutuksiin, kun taas toisen kilpailukyky estää ja johtaa epäonnistumiseen. Oman konstituution ymmärtämättä jättäminen johtaa sairauteen. Tavanomaisissa hoidoissa ei oteta huomioon yksilöllisiä ominaisuuksia, eivätkä ne siksi ole niin tehokkaita kuin ne voisivat olla. Ayurveda sen sijaan tunnistaa ja ottaa huomioon erilaiset konstituutiotyypit. Se auttaa meitä ymmärtämään ihmisten erilaisuutta ja tunnistamaan omat henkilökohtaiset kykymme ja persoonallisuuspiirteemme.
Konstituution perustyypit vastaavat kolmea biologista periaatetta, niin sanottuja doshoja, jotka ovat fyysistä olemassaolon tasoa muokkaavia perusvoimia. Sanskritin kielessä näitä voimia kutsutaan nimillä "vata", "pitta" ja "kapha". Mitä tulee niiden toimintaan keho-mielijärjestelmässä, ne vastaavat kolmea viidestä peruselementistä: ilmaa, tulta ja vettä. Useimmissa ayurvedaa käsittelevissä kirjoissa keskitytään näiden kolmen tyypin fyysisiin ilmenemismuotoihin. Me keskitymme kuitenkin niiden henkisiin ilmenemismuotoihin. Mutta ensin selvitetään, mitä vata, pitta ja kapha ovat ja miten ne toimivat.
Vata - ilma
Ilman biologista alkuperää kutsutaan nimellä "vata", joka tarkoittaa kirjaimellisesti "sitä, joka puhaltaa" eli tuulta. Vatan lisäelementti on eetteri (jota kutsutaan myös avaruudeksi), kenttä, jossa tuuli liikkuu. Paikkoja, joihin vata kerääntyy, ovat pään ontelot, nivelet ja luut. Vata hallitsee liikettä ja on vastuussa kaikkien impulssien, tahdonalaisten ja tahattomien, purkautumisesta. Se toimii pääasiassa aivojen ja hermoston kautta. Ruoansulatusjärjestelmässä vata liittyy suolen alaosaan, erityisesti paksusuoleen, jossa kaasut (ilma) varastoituvat ja poistuvat. Vataan liittyvät aistit ovat kosketus ja kuulo, jotka vastaavat elementtejä ilma ja eetteri. Vata on voima, joka ohjaa ja ohjaa muita elementtejä, sillä elämä itsessään on peräisin ilmasta. Se antaa ketteryyttä, sopeutumiskykyä ja toiminnan helppoutta. Sen voima elvyttää meitä ja antaa meille innostuksen ja riemun tunteen. Vata hallitsee psyykkisen kentän perusreseptiviteettiä ja liikkuvuutta. Se antaa energiaa kaikille psyyken toiminnoille aistihavainnoista tiedostamattomaan toimintaan. Se tuottaa psyykkisen vasteen ulkoisiin ja sisäisiin ärsykkeisiin. Vataan liittyvät tunnehäiriöiden päätyypit ovat pelko ja ahdistus. Nämä oireet ilmenevät, kun tunnemme, että elämänvoimamme on vaarassa.
Pitta - tuli
Tulen biologista alkuperää kutsutaan nimellä "pitta", joka tarkoittaa "sitä, joka käsittelee ruokaa". Tuli ei voi esiintyä suoraan kehossa, mutta se on läsnä kuumissa nesteissä, kuten veressä ja ruoansulatusmehuissa. Tästä syystä pittan lisäelementti on vesi. Pitta ohjaa kehon ja mielen muuntumisprosesseja eli kulutusta ja omaksumista kaikilla tasoilla, ruoasta ajatuksiin. Vallitseva alue on ruoansulatusjärjestelmä, erityisesti ohutsuoli ja maksa, jotka ovat elimiä, joissa ruoansulatuksen tuli on aktiivinen. Pitta on läsnä myös veressä, ja se osallistuu näkemiseen, joka vastaa tulielementtiä. Tämä dosha vastaa lämmöstä ja valosta kaikilla tasoilla, aistihavainnoista solujen aineenvaihduntaan. Psyykkisellä alueella Pitta hallitsee mieltä, älyä ja ymmärrystä - mielen valaisevaa kykyä. Sen avulla pystymme havaitsemaan, muodostamaan mielipiteitä ja erottelemaan. Tärkein pittaan liittyvä tunnehäiriö on viha, tulen tunne, joka herättää meidät ja auttaa ja suojaa meitä ulkoisilta hyökkäyksiltä.
Kapha - vesi
Veden biologista alkuperää kutsutaan nimellä kapha, joka tarkoittaa kirjaimellisesti "sitä, joka pitää, säilyttää muodon". Maa on kaphan lisäelementti. Se muodostaa rajat, joiden sisällä vesi elää (kalvot, iho ja limakalvot). Kapha hallitsee muotoa ja ainetta ja vastaa painosta, yhteenkuuluvuudesta ja vakaudesta. Se on nestemäinen liuos, sisäinen valtameri, jossa kaksi muuta doshaa liikkuvat. Kapha muodostaa kehon perusaineen. Se huolehtii tarvittavasta voitelusta ja eritteistä, pehmentää hermoja, mieltä ja aistihavaintoja. Kapha on vallitsevana kehon yläosassa - vatsassa, keuhkoissa ja päässä, eli siellä, minne kertyy limaa. Tämä dosha liittyy maku- ja hajuaisteihin, jotka vastaavat veden ja maan elementtejä. Kapha hallitsee aisteja, tunteita ja mielen kykyä pitää kiinni tietyistä muodoista. Se antaa rauhaa ja vakautta, mutta voi estää kasvua ja kehitystä. Tärkeimmät kaphaan liittyvät tunnepuutteet ovat himo ja kiintymys. Ne syntyvät, kun mieli viipyy liian kauan tietyissä kohteissa, joista voi tulla raskas taakka sielulle.